Steeds meer consumenten maken gebruik van spraakgestuurde smart speakers, zoals Google Home. Hierdoor veranderd het zoekgedrag van consumenten in een rap tempo. Het spreekt voor zich dat een gesproken opdracht en/ of vraag, anders wordt afgehandeld door zoekmachines, als het intypen van 2 of 3 zoekwoorden.

Wat gaat Voice Search dan veranderen voor jouw SEO?

De meeste website zijn nog helemaal niet ingericht op Voice Search. Niets doen zal uiteindelijk resulteren in teruglopende zoekresultaten bij Google. Daar kan Google niets aan doen, het voert alleen uit wat er gevraagd wordt door de consument.

Voorbeeld:
Je bent op zoek naar de nieuwste sportschoenen van merk X. In het typ-tijdperk typte je in de zoekbalk iets dat lijkt op dit:

‘Merk X nieuwste’

Vanaf 2019 gaat dit snel veranderen. Consumenten kunnen met Google Assistant sneller en logische vragen stellen, zoals:

‘Hey Google, welke winkel verkoopt de nieuwste schoenen van merk X?’

Het stellen van de vraag is vele malen sneller dan typen, omdat je niet eens een mobiel of tablet (of desktop) bij de hand te hebben. Je roept het gewoon en Google komt met de zoekresultaten.

De zoekwoorden die we traditioneel gewend zijn om in te typen, lijken hiermee hun beste tijd te hebben gehad.

Wat moet je dan doen voor jouw website?

Om te beginnen zul je de vragen moeten stellen die jouw klant aan Google Assistant of Google Home stelt, om er achter te komen, welke stappen je het best kunt zetten.

Wat kan Summit Marketing voor mij betekenen?

Vanaf ons Summit All In Pakket 10 adviseren je over alle mogelijkheden en kansen die Voice Search Marketing jouw bedrijf biedt. Dit houdt in dat we de bestaande website flink onder handen zullen nemen, zonder dat dit effect heeft op de bestaande rankings. Voor meer informatie over onze Voice Search Marketing, kun je direct contact opnemen met onze Sales afdeling.