Zoekmachine optimalisatie (SEO) in 2020, 11 SEO trends die je moet kennen

  1. Aanbevolen snippets (featured snippets)
  2. Veilige websites (https)
  3. Spraak zoekopdrachten (voice search optimization)
  4. Mobiele gebruikerservaring (Mobile UX)
  5. Gebruik video content
  6. Click Through Rates (CTR) en Dwell Time
  7. Hoge kwaliteit van de content
  8. Snelle website
  9. Lengte content belangrijker
  10. Gebruik van Artificial Intelligence
  11. Andere zoekmachines

1. Aanbevolen snippets domineren, meer klikken

Google is de afgelopen jaren geëvolueerd om de gebruiker een betere zoekervaring te bieden, zoals via aanbevolen snippets.

Aanbevolen snippets verschijnen meestal boven het organische resultaat nummer 1, meestal aangeduid als ‘positie 0.’

Om van deze functie te profiteren en meer klikken naar uw website te genereren, moet u duidelijke antwoorden geven op veelgestelde vragen op uw website. Aanbevolen snippets worden geëvalueerd en naar de top gestimuleerd, afhankelijk van hun kwaliteit, die Google kan bepalen. Houd deze trend niet lichtvaardig, want 54,68% van de klikken van Google zijn afkomstig van aanbevolen snippets, wat bewijst dat ze meer dan de helft van de klikken op zoekmachines genereren.

Aanbevolen snippets vormen een geweldige kans voor makers van inhoud, omdat het u de mogelijkheid biedt om meer organisch verkeer te genereren, zelfs als u niet op de nummer 1-positie staat.

2. Veilige websites zijn een must

Gebruikersveiligheid is een andere trend die niet veel te maken lijkt te hebben met SEO, maar het is erg belangrijk voor de gebruikerservaring van de website. Als een gebruiker zich niet veilig voelt bij het bezoeken van een webpagina, is de kans groot dat hij snel vertrekt. Of als ze de waarschuwing ‘Niet beveiligd’ zien verschijnen, kunnen ze besluiten om niet door te gaan naar uw pagina. Als gevolg hiervan kunnen hoge bouncepercentages de positie van die pagina in de organische zoeklijst beïnvloeden.

Het is belangrijk om het HTTPS-protocol voor uw site in te schakelen. HTTPS geeft website gebruikers een beveiligde verbinding die zowel gecodeerd als geverifieerd is. Volgens Google helpt HTTPS “voorkomen dat indringers knoeien met de communicatie tussen uw websites en de browsers van uw gebruikers.”

Google wil zijn gebruikers een veilige browse-ervaring bieden, dus degenen die HTTPS implementeren, kunnen een kleine SEO-boost ervaren.

Als u probeert persoonlijke informatie van uw gebruikers op uw website te verzamelen via een webformulier, dan bent u verantwoordelijk voor het beschermen van hun privacy.

Het is uiterst belangrijk om uw gebruikers te verzekeren dat hun gegevens worden beschermd zolang ze op de pagina blijven.

Er zijn nog steeds veel kwetsbaarheden op internet, maar er zijn elke dag nieuwe beveiligingsmaatregelen die in uw eigen website kunnen worden geïmplementeerd.

3. Websites optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten

Voordat er innovatieve smartphones bestonden, zochten mensen door woorden aan te sluiten op zoekmachines op hun desktop computers. Sleutelwoorden werden uit dit gedrag geboren. Met het toenemende gebruik van mobiele apparaten worden spraak zoekopdrachten een populaire trend onder internetgebruikers. Deze zoekopdrachten worden niet alleen op telefoons uitgevoerd, maar kunnen ook worden uitgevoerd op stemassistenten thuis, zoals de Amazon Echo, Samsung Smart TV, Voice Pod, etc.

Als u weet hoe u uw website kunt optimaliseren voor gesproken zoekopdrachten, kunt u meer organisch verkeer genereren als u conversatie zoekopdrachten begrijpt en implementeert in uw SEO-strategie.

Maar hoe veranderen gesproken zoekopdrachten SEO?

Gesproken zoekopdrachten hebben een grote invloed op SEO, omdat het allemaal draait om het stellen van vragen via spraak in plaats van het invoeren van zoekopdrachten. Vervolgens zijn de termen meer conversatie en doelgerichter geworden.

Bij het gebruik van gesproken zoekopdrachten moet de zoekmachine echter veel meer werk doen om de relevante informatie te krijgen waarna de gebruiker op dat moment op zoek is, waardoor korte, veranderlijke zoekwoorden niet zo belangrijk meer zijn.

Deze verandering is aanstaande gezien het feit dat tegen 2020 naar verwachting meer dan 50% van alle internet zoekopdrachten via spraak zal worden geïnitieerd. Daarom moet uw inhoud zich aanpassen aan deze nieuwe trend om op te vallen in de huidige zoekmachines.

4. Mobile UX bepaalt uw ranking

Een website die geen mobiele versie heeft, kan de meeste gebruikers de komende jaren verliezen, omdat mobiele webpagina’s een groeiende trend zijn die in 2020 nog populairder wordt. Vooral omdat meer mensen over de hele wereld smartphones aanschaffen als meer mobiele telefoon torens worden gebouwd met betere connectiviteit.

De technologie en hoe mensen informatie vinden via hun mobiele apparaten wordt echter zo geavanceerd dat het niet genoeg is om alleen een mobiele website te hebben – de interface moet gemakkelijk te lezen zijn, de aandacht van mensen trekken en vervolgens de mogelijkheid hebben om hun vragen te beantwoorden of op blijf ze het minst vermaken.

Studies tonen aan dat 4 op de 5 consumenten lokale zoekopdrachten uitvoeren op zoekmachines met behulp van hun mobiele apparaten. En zoals u hieronder kunt zien, zijn zoekopdrachten op smartphones 88%, terwijl zoekopdrachten op computers en tablets samen 84% uitmaken:

Aangezien meer mensen zoeken vanaf hun smartphones dan vanaf een computer, is het belangrijk om een ​​mobiele versie voor uw website te hebben om de meeste mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in uw product.

Uw pagina’s moeten worden geoptimaliseerd voor mobiele apparaten als u uw concurrenten wilt bijhouden. En vergeet niet dat hoe hoger u bent in de mobiele pagina-index van Google, hoe prominenter uw pagina zal zijn.

5. Video’s als informatiebron

Net zoals spraakgestuurd zoeken steeds populairder wordt, zijn video’s op internet ook exponentieel in opkomst. Studies van Google en andere organisaties tonen aan dat 6 van de 10 mensen liever online video’s bekijken dan televisie. In veel opzichten lijkt YouTube nu de nieuwe tv te zijn geworden.

Huidige internetgebruikers, vooral millennials en jongere, geven er de voorkeur aan om informatie te verkrijgen via online video’s, hetzij voor academische doeleinden of alleen voor entertainment. Daarom zou de implementatie van online video voor de meeste bedrijven op de radar moeten staan. Een video van hoge kwaliteit kan veel gebruikers aantrekken als deze dynamisch is en kijkers niet laat slapen.

Maar hoe beïnvloedt dit SEO?

Als u meer mensen wilt bereiken met uw video’s, moet u deze optimaliseren voor gebruikers van Google Zoeken. Gebruik hiervoor de juiste trefwoorden in de beschrijving en kop van je video, zodat de video het grootste aantal mensen bereikt dat geïnteresseerd is in dat onderwerp.

6. CTR en Dwell Time worden belangrijke ranking factoren

Naarmate mensen gewend raken aan razendsnelle internetverbindingen en informatie binnen handbereik, zijn Click Through Rates (CTR) en verblijfsduur(oftewel de hoeveelheid tijd die een persoon op een webpagina doorbrengt voordat hij terugkaatst) nog belangrijker. tot het succes van uw SEO-inspanningen.

Beide statistieken zijn belangrijk omdat ze veel inzicht tonen in de tevredenheid van de webzoeker. De tijdsduur dat iemand op een pagina of andere links blijft hangen waarop de persoon klikt, kan u, de marketeer, onbedoeld vertellen hoe geïnteresseerd ze zijn in uw inhoud en of ze de informatie vinden die ze nodig hebben.

Hoe meer tijd op een pagina wordt doorgebracht, geeft meestal aan hoe tevreden een persoon is in het vinden van wat hij zoekt. We verwachten dat zoekmachines in 2020 meer waarde hechten aan de Dwell Time (verblijfsduur).

Een ding om op te merken is dat in SEO de verblijftijd anders is dan de CTR, omdat de CTR het aantal mensen volgt dat op een link heeft geklikt op basis van het aantal dat de SERP heeft gezien, terwijl de verblijftijd meer geïnteresseerd is in wat mensen doen nadat ze klikken op de pagina, niet het aantal mensen dat erop klikt.

7. Inhoud van hoge kwaliteit is belangrijker dan ooit

Online advertenties werken nog steeds voor het stimuleren van bedrijven, maar we zullen zien dat ze de komende jaren nog duurder worden. En helaas is er geen garantie dat klanten op uw advertenties zullen reageren. Eenennegentig procent van de totale advertentie-uitgaven wordt minder dan een seconde bekeken; dit leidde tot een verspilling van $ 38 miljard aan digitale advertentie-uitgaven in 2017.

Daarom is het creëren van inhoud van hoge kwaliteit een essentieel onderdeel van effectieve SEO-strategieën. Gebruikers willen inhoud die relevant, nuttig en actueel is – en dat is wat Google vaak beloont met hogere zoekmachine rankings. Mensen gaan met vragen naar zoekmachines en uw webpagina moet antwoorden geven.

Inhoud moet goed worden onderzocht en een logische structuur volgen die het gemakkelijk maakt om te navigeren en te lezen.

Informatieve en kwaliteitsvolle artikelen zijn het enige type inhoud dat de populariteit van een website zal vergroten in 2020 en daarna. Online consumenten detecteren en negeren webpagina’s of blogartikelen die te veel verkopen. Volgens het “Missing the Mark” -rapport van de Economist Group zegt “71% van de lezers dat ze werden uitgeschakeld door inhoud die op een verkooppraatje lijkt.”

Wat mensen willen is educatieve inhoud die aan hen wordt geleverd in eenvoudig te verteren vormen, zoals blogposts, video’s, podcasts, infographics, etc.

8. Gebruikers willen snelle website

Hoe goed uw inhoud ook is, het maakt allemaal niet uit of uw webpagina niet snel wordt geladen of een complexe gebruikersinterface heeft.

Het is bewezen dat internetgebruikers een webpagina verlaten als deze niet binnen enkele seconden wordt geladen, dit is een zeer belangrijke factor in de wereld van SEO. Een vertraging van 1 seconde in de laadtijd van pagina’s kan zelfs leiden tot een enorm verlies voor uw bedrijf.

Nadat u uw paginasnelheid hebt verbeterd, moet u zich ook concentreren op de gebruikerservaring. Navigatie moet logisch en gemakkelijk te begrijpen zijn. Gebruik geen woorden of jargon die je publiek niet kent. Hoewel je misschien denkt dat iets creatief of slim is, moet je jezelf in de schoenen van je kijker plaatsen. Zouden ze in een fractie van een seconde begrijpen wat je bedoelt? Zo niet, dan stuiteren ze van uw webpagina en keren terug naar de SERP. Hoge bouncepercentages hebben een negatieve invloed op uw ranking.

Deze factoren zijn het verschil tussen het feit of uw webpagina zich in de topposities van een zoekmachine bevindt of niet.

9. Lengte content is belangrijk

We hebben al besproken hoe de lat hoger moet worden gelegd voor de kwaliteit van de inhoud die u publiceert, maar we moeten het ook hebben over de lengte. Webpagina’s met langere inhoud van hoge kwaliteit krijgen tegenwoordig meestal meer zichtbaarheid. Maar waarom is dat zo? Nou, de waarheid is dat internetgebruikers liever alle informatie die ze nodig hebben uit één betrouwbare bron halen.

Studies hebben aangetoond dat pagina’s met artikelen van 2000 of meer woorden meestal meer lezers krijgen dan een artikel met minder woorden.

Maar een hoog aantal woorden alleen is niet genoeg – de inhoud moet uitgebreid en rijk genoeg zijn om alle vragen van gebruikers te beantwoorden en in staat zijn nauw verwante vragen te beantwoorden.

Bovendien, hoe meer tijd gebruikers doorbrengen op een webpagina, hoe groter de kans dat Google die pagina zal belonen met meer organisch verkeer.

Idealiter zou u inhoud van hoge kwaliteit consistent moeten publiceren, zodat uw website altijd actief en fris blijft in de ogen van Google en zijn algoritme.

10. Kunstmatige intelligentie (AI) is de nieuwe norm

Kunstmatige intelligentie (AI) is tegenwoordig een van de belangrijkste technologieën en wordt in een breed scala van industrieën gebruikt om unieke, gepersonaliseerde ervaringen voor consumenten te creëren.

Bedrijven zoals Google gebruiken kunstmatige intelligentie om betere zoekresultaten aan zijn gebruikers te leveren. 

Maar hoe werkt kunstmatige intelligentie?

Zonder zich te verdiepen in de omslachtige technische aspecten, heeft kunstmatige intelligentie geleidelijk de kenmerken geleerd van wat gepubliceerde artikelen waardevol maakt of niet.

Vervolgens classificeert AI deze webpagina’s automatisch en bepaalt hun rangorde met zeer goede precisie. Dit is al een realiteit; bedrijven zoals Google passen deze technologieën nu toe.

11. Gebruik van andere zoekmachines.

Google wordt beschouwd als de beste zoekmachine die er is en ze werken hun platform voortdurend bij om gebruikerservaringen te verbeteren. Maar zijn andere andere die die concurreren met Google?

Hoewel het onwaarschijnlijk is dat Google zijn populariteit zal verliezen, zijn er ook andere gevallen.

Websites zoals Amazon vermeld dat uw inhoud optimaliseert op basis van hun normen, samen met kleinere zoekresultaten zoals YouTube, DuckDuckGo en Bing. Zorg er dus voor dat u een goede beoordeling kunt geven op andere websites met zoekfunctie voordat u inhoud op uw website plaatst.

Wil jij meer informatie over de werkwijze van Summit Marketing over deze onderwerpen? Bel Robin op 06-4325 2907 voor een vrijblijvend adviesgesprek!

Redactie:

Deze blog is vertaald vanuit het Engels met Google Vertalen en handmatige redactie door Summit Marketing B.V. Almere. Originele artikel vind je hier:

https://www.cardinaldigitalmarketing.com/blog/12-seo-trends-for-2020-that-you-need-to-know/amp/